Napravili ste funkcionalan i estetski privlačan web-shop. Uradili ste osnovni SEO i plasirali prve oglase na Google i društvenim mrežama? Čini se da ste „ispoštovali“ svaki korak, ali iz nekog razloga, potrošačka korpa 🛒 je još uvijek prazna ili „nedovoljno puna“?
Piše: Srđan Dukić
Posjedovanje web-shop stranice nije dovoljno. Ona je samo ulaznica ili prva stepenica u svijetu internet prodaje, a ispred vas je nekoliko spratova koje bi trebalo da prođete kako biste se popeli do vrha.
Ovaj tekst ima za cilj da vlasnicima web-shop prodavnica i početnicima u eCommerce marketingu otkrije šta je neophodno za rast ovakvog načina prodaje, ali sasvim sigurno da posluži i kao podsjetnik svima onima koji su aktivno uključeni u eCommerce marketing na naprednom nivou.
Omnichannel naš nasušni
Da biste uspješno poslovali kao eCommerce kompanija, neophodna vam je strategija koja primjenjuje „integrisani digitalni marketing“, odnosno strategija koja kombinuje više kanala oglašavanja, čiji cilj je pružanje vrhunskog korisničkog iskustva.
Praksa je pokazala da se web-shop prodavnice uglavnom fokusiraju na Meta i Google kanale, bilo organske, bilo plaćene. Međutim, to danas više nije dovoljno za potrebe uspješnog eCommerce poslovanja – kako zbog povećanja broja prisutnih brendova na internetu, tako i zbog količine oglasa kojima isti svakodnevno obasipaju korisnike.
Zašto pomenuti kanali nisu dovoljni?
SEO (Google pretraga): Odličan je za dugoročni organski rast, ali zahtijeva vrijeme, strpljenje i često je pogođen promjenama Google algoritma.
Plaćeni oglasi (PPC, CPM na Google i Meta): Donose brze rezultate, ali su dugoročno skupi ukoliko se ne gradi vlastita baza. Ne grade povjerenje i lojalnost.
Društvene mreže (SMM, Facebook, Instagram): Organski doseg je praktično nepostojeći. Bez podrške plaćenih promocija i drugih kanala, teško je ostvariti konverzije, odnosno prodaju.
Čime ih je potrebno dopuniti?
Nekada smo postavljali pitanje: „Koju platformu koriste vaši kupci?“ Sada, ipak, kada korisnici u prosjeku koriste 6 različitih društvenih mreža ili provode više od 6 sati dnevno na internetu, eCommerce kompanije nemaju luksuz da biraju samo određene kanale – neophodno je da „poklope“ što je više moguće digitalnog prostora, kako bi ostvarili dovoljan broj „efektnih impresija“.
Stoga bismo neophodne eCommerce napore mogli podrediti u dvije kategorije:
(1) Performance Marketing aktivnosti:
⇉ Aktivna SEO optimizacija pojedinačnih artikala na web-shopu i uvođenje search ads kampanja za pojedinačne artikle (a ne samo za kategorije ili početnu stranicu);
⇉ Testiranje i drugih PPC platformi, kao što su platforme za programatik oglašavanje, Bing Ads, Telegram Ads, a ne samo plaćeni oglasi u Google ili Meta ekosistemima.
⇉ Uvođenje ReMarketing promotivnih aktivnosti za postojeće kupce, koje podrazumijevaju izradu posebnih ponuda i segmentaciju kupaca prema ponašanju, s kojima komunicirate uz pomoć tehnika Email marketinga, push notifikacija, SMS poruka i sličnih direktnih kanala komunikacije.

„Deset puta je skuplje da dobiješ novog kupca, nego da zadržiš postojećeg.“
(serija: The Office)
(2) Branding aktivnosti:
⇉ Content Marketing kao dugoročno najuspješnija strategija, čiji cilj je da besplatno ponudite određenu vrijednost svojim potencijalnim kupcima:
- Edukativni i zabavni video sadržaji na društvenim mrežama;
- Odgovori na često postavljana pitanja u oblastima kojima se bavite;
- Savjeti u pogledu tema koje su direktno i indirektno povezane sa vašim proizvodom.
Pored toga što u takvom takvom sadržaju možete napraviti direktnu referencu na vaš proizvod, istovremeno:
- gradite kredibilitet i autoritet kod ciljne grupe;
- povećavate broj posjeta vašim kanalima, što blagotvorno djeluje na SEO;
- stičete iskrenu zahvalnost (samim tim i lojalnost) onih čiji problem ste riješili ili kojima ste udijelili koristan savjet.
⇉ Community Management & Customer Support (bavljenje zajednicom i korisnička podrška) ne spadaju direktno pod branding activities, ali sasvim sigurno jako utiču na vaš brend.
- Vaš kontakt centar mora biti ažuran – omogućite korisnicima da lako dođu do direktne komunikacije putem poziva, e-mail poruka, SMS-a, Vibera, WhatsAppa i Telegrama.
- Redovno provjeravajte i odgovarajte na poruke na svim onim platformama na kojima ste prisutni, a pogotovo na onima kod kojih koristite plaćeno oglašavanje (npr. Facebook, Instagram…)
Ažurna komunikacija i blagovremeni odgovori potencijalnim kupcima putem direktne komunikacije mogu utrostručiti šansu za ostvarenjem konverzije, dok samo brzina vaših odgovora unutar prepiske može povećati šansu za kupovinom za dodatnih 30%.
⇉ Influencer Marketing je tema o kojoj baš svi pričaju, ali rijetko ko uspijeva da ostvari zadovoljavajući ROI. Umjesto javnih ličnosti i influensera sa velikim brojem pratilaca, isprobajte mikroinfluensere – pokušajte sa 2-3 lokalno poznata naloga (na nivou jednog grada) i ispratite rezultate.
(3) Pratite trendove i brzo se adaptirajte:
Kada govorimo o tekućoj (2025) godini, evo koje sve teme možete da otvorite kako biste unaprijedili svoje eCommerce poslovanje:
(1) Integracija odgovarajućih AI alata: na primjer, neka vještačka inteligencija ponudi vašim kupcima prijedloge proizvoda na osnovu njihovih interesovanja i ranijih kupovina.
(2) Implementirajte u svoju strategiju i lead-generation kampanje: pokrenite kviz, upitnik ili „loyalty“ programe kroz koje ćete na legalan i moralno-prihvatljiv način doći do kontakt podataka vaših potencijalnih kupaca.
(3) Bavite se optimizacijom web-sajta za mobilne pregledače sadržaja (prije svega telefone). Pored toga, razmišljate i o investiranju u „AI search“ optimizaciju.
(4) Započnite i live-stramining video emisije u kojima direktno prezentujete (i po mogućnosti odmah prodajete) proizvode na društvenim mrežama.
(5) Posvetite se analizi podataka ili angažujte adekvatne profesionalce u oblasti data science. Vaši postojeći podaci nose ključne odgovore u tome koje aspekte poslovanja je neophodno optimizovati kako biste povećali ukupan ROI.
Zaključak
eCommerce marketing u 2025. godini sa sobom nosi velike izazove, ali i mnoštvo prilika, naročito na Balkanu, gdje je u toku proces pozicioniranja brendova na tržištima.
Pored korištenja novih tehnologija, platformi i alata vještačke inteligencije, jak fokus na korisničko iskustvo, povjerenje i autentičnost je od neizmjerne važnosti za uspjeh u ovom poslu.
Prodaja preko društvenih mreža je vještina koja je neophodna za rast eCommerce poslovanja, ali za snažno skaliranje je potrebno koristiti i konsultovati analitičke podatke, prilagoditi se mobilnim uređajima i novim načinima pretraživanja.
Email marketing i SEO će i dalje donositi odlične rezultate, dok će video sadržaj i influenseri nastaviti da rastu. Ukidanje kolačića trećih strana (thrid party cookies), o čemu nismo stigli da se bavimo u ovom tekstu, dodatno će naglasiti važnost zaštite privatnosti i direktne veze sa kupcima, što je pitanje za neku narednu temu na ovom blogu.
Ko razumije ove trendove i brzo se prilagođava, može očekivati snažan rast i lojalne kupce, ne samo u 2025. godini, nego i u godinama koje su pred nama.
Srđan Dukić je direktor Agencije za marketing „Influence“ sa decenijskim iskustvom u oblasti digitalnog marketinga.